Naszą rolą było wsparcie klienta w zaprojektowaniu i realizacji kompleksowego programu rozwojowego. Merytoryczną ramę rozwiązania stanowił, opracowany
w Inżynierii Personalnej, Program Rzeczywistej Realizacji Strategii. Powstała mapa drogowa opisująca również wskaźniki zmiany i tempo zmian. Dzięki temu od początku mogliśmy monitorować postępy w oparciu o konkretne wskaźniki (przykłady na ilustracjach w dalszej części opisu).
I etap
Pierwszy etap trwał ok. 3 miesiące i wymagał przeciętnie 2-3 dni zaangażowania każdego z menadżerów.
Zaczęliśmy od odblokowania współpracy między menadżerami poszczególnych działów, wzmocnienia otwartości i zaufania oraz zbudowanie środowiska jasnych oczekiwań, reguł i zasad. Ten proces zainicjowały 2-dniowe warsztaty dla kadry menadżerskiej, które zaowocowały poczuciem nadziei na realną zmianę i płynącej z tego motywacji do działania, większym poczuciem bezpieczeństwa i jasnym zakontraktowaniem zasad współpracy w relacjach między menadżerami oraz w ich relacji z zarządem.
Równolegle zarząd wykorzystywał comiesięczne spotkania kadry do informowania
i budowania szerszego zrozumienia sytuacji firmy oraz kierunków rozwoju i celów strategicznych.
Pierwszy etap służył temu, aby wszyscy mieli to samo rozumienie przyczyn stanu obecnego i wizji zmian. W ten sposób zainicjowaliśmy cykl ZROZUMIENIE – POROZUMIENIE – DZIAŁANIE – REZULTATY.

II etap
Drugi etap trwał łącznie ok. 18 m-cy i wymagał w tym czasie ok. 15 dni zaangażowania każdego z menadżerów w różnego rodzaju formy pracy warsztatowej.
Poszczególne ścieżki pracy, które złożyły się na program to:
- Akademia Menadżera, program szkoleniowy budujący dobre rozumienie roli lidera oraz kompetencje menadżerskie. Odpowiednio dla wszystkich menadżerów i ich potencjalnych sukcesorów tzw. silnych 2-ek.
- Sesje dla zespołu zarządu poświęcone np. analizie stylów komunikacji i stylów zarządzania. Wzmocnienie kompetencji mentoringowych i coachingowych członków zarządu.
- Działalność członków zarządu, którzy stali się mentorami dla kadry średniego szczebla. Wykorzystywali także różnego typu spotkania do przekazywania wiedzy w obszarach takich jak doskonalenie procesów, prowadzenie projektów, umiejętności planowania, tworzenia informacji zarządczej itp.
- Poprawa jakości spotkań w firmie.
- Ważnym elementem było uruchomienie comiesięcznych spotkań kadry kierowniczej, które pomogły zwiększyć poziom koordynacji działań pomiędzy funkcjami.
- Równocześnie realizowaliśmy warsztaty współpracy w obrębie zespołów oraz pomiędzy działami na przykładach realnych procesów i problemów. Wyposażając kadrę w narzędzia i umiejętność zespołowego rozwiązywania problemów.
- Identyfikacja, operacjonalizacja i promowanie zestawu wartości wspierających realizację wizji strategicznej.
- Programy naprawcze dla pojedynczych menadżerów oraz dostęp do indywidualnego wsparcia w postaci konsultacji i sesji coachingowych.
Wszystkie działania były realizowane zgodnie ze stosowanym przez nas podejściem cross-development. Dzięki połączeniu i koordynacji różnych ścieżek pracy oddziałujemy systemowo i wzmacniamy nie tylko pojedyncze osoby lub zespoły, ale też połączenia między funkcjami i szczeblami zarządzania. To znakomicie podnosi spójność i co za tym idzie skuteczność działań. Ruszaliśmy z opracowanym wyjściowo planem, ale potem co kwartał weryfikowaliśmy jego adekwatność i najczęściej korygowaliśmy scenariusz na kolejne okresy. W uproszczeniu: co 3M zatwierdzaliśmy plan działania na kolejne 3-6M.

przykład mapy drogowej