Z naszych wieloletnich doświadczeń wynika, że w zespołach biznesowych i we współpracy pomiędzy nimi tkwi niewykorzystany potencjał, który warto zauważać, diagnozować i zagospodarować. Projektom nastawionym na budowanie i doskonalenie współpracy, towarzyszy w naszej koncepcji założenie, że wykorzystanie tego potencjału doprowadzi do wzrostu dojrzałości, samodzielności i w konsekwencji do większej efektywności pracy zespołów. Okazuje się też, że pojedyncze wydarzenia szkoleniowe dla zespołów, nawet najlepszej jakości, nie dają oczekiwanych efektów. Warto i trzeba zaplanować pod tym kątem proces rozwojowy, który obejmie kilka wątków funkcjonowania zespołu:
- zespół jako całość/organizm mający cele, strukturę, określone rezultaty, wyraźne miejsce w biznesowym kontekście środowiska zespołu.
- Perspektywę indywidualną jego członków, w tym ich zasoby i ograniczenia;
- kadrę liderską kierującą działaniem zespołów, w tym jej zasoby i ograniczenia;
To system pracy dopasowany do kilku typów zespołów i ich potrzeb:
Dla Zespołów Zarządzających (inaczej zwanych też Zespołami nr 1):
- Kiedy przygotowują się do istotnych zmian, w które zaangażowani będą wszyscy pracownicy;
- W których nastąpiły ważne zmiany personalne i zespół potrzebuje ułożyć swoją pracę na nowo;
- Z różnych powodów strategia firmy nie jest w tej chwili wypracowana i jasna;
- Które mają wypracowaną strategię, ale nie jest ona realizowana lub jej realizacja jest trudna i napotyka opór wewnętrzny;
- Które mają problemy z dialogiem i podejmowaniem decyzji w sposób systemowy oraz skuteczny
Dla zespołów projektowych i developerskich:
- Kiedy potrzebują ułożyć strukturę pracy i zadań pod kątem zasobów ludzi i celów biznesowych;
- W których brakuje jasności co do zasobów członków zespołów, zarówno pod kątem „twardych” merytorycznych kompetencji, jak i „miękkich” społecznych umiejętności;
- W których zaufanie i otwartość na różnorodność są na zbyt niskim poziomie, aby uzyskać efekt kreatywności i synergii;
- W których brakuje w zakresie komunikacji umiejętności dialogu i dobre pomysły umierają zanim mogą przynieść pożądane efekty;
- Które potrzebują partnerskich relacji ze swoimi Liderami, a z ich strony potrzebny jest z kolei bardziej coachingowy niż dyrektywny styl zarządzania pracą zespołu;
- Które potrzebują zbudować i wdrożyć regularne narzędzia, rutyny pracy zespołowej, nastawione nie tylko na wynik, ale i na doskonalenie współpracy, kontrolę wyników, elastyczne podejście do rozwiązań.
Dla zespołów funkcjonalnych organizacji, które potrzebują w ramach osiągania rezultatów biznesowych ściśle współpracować z innymi takimi zespołami (na przykład planowanie produkcji, dział zakupów, produkcja, jakość):
- Które potrzebują wspólnego jasnego określania celów, zadań i rezultatów, „grając do jednej bramki”;
- W których istnieje mechanizm „zamykania się w silosach”, pracy usprawniającej wewnątrz zespołu, bez systemowej analizy konsekwencji własnych działań dla rezultatów i działań innych powiązanych zespołów;
- W których brakuje „poziomych” kanałów komunikacji bezpośredniej, szybkiego i terminowego feedbacku na temat zmian, potrzeb, zagrożeń;
- Które potrzebują wypracować proste, codzienne narzędzia komunikacji we wszystkich kierunkach, ułatwiające wyjście „poza silos” funkcjonalny.
Nasz projekt pomaga wydobywać i wzmacniać w zespołach to, co w ludziach i w ich relacjach najlepsze dla osiągania wspólnego celu i dla zbudowania energetycznej, akceptującej atmosfery.
1 etap pracy w takich projektach to:
Zdefiniowanie celów projektu, celów dla zespołów, liderów zespołów, ważnych dla projektu ról, koniecznych kompetencji.
Narzędzia:
- warsztat definicyjny z Liderami zespołów, członkami tychże, oraz z wyższą kadrą kierowniczą jako sponsorem działań
- wywiady pogłębione z wybranymi osobami kluczowymi dla celów projektu
- sesje obserwacyjne-on-the-job
2 etap pracy w tym projekcie to:
Diagnoza uczestników indywidualna i zespołowa.
Narzędzia:
- testy psychologiczno-biznesowe z raportami rozwojowymi
- systemowa diagnoza zespołu, badanie otwartości i zaufania metodą Lencioniego, sesja-on-the-job
- warsztaty diagnostyczne zespołowe z analizą raportów
- analiza systemowa koniecznych biznesowo relacji pomiędzy zespołami/ działami
3 etap pracy w tym projekcie to:
- Warsztaty zespołowe moderowane przez coacha zespołowego z określaniem zasobów, aspiracji i planów rozwojowych na przyszłość w danym zespole;
- Warsztaty kontraktujące pożądane zmiany w zachowaniach pomiędzy szefem a zespołem oraz wewnątrz zespołu;
- Warsztaty kontraktujące potrzebne działania i zmiany w zachowaniach pomiędzy zespołami funkcjonalnymi.
Narzędzia:
- warsztat strykowski „potrzebuję-dostaję”
- kontraktowanie zmian w zachowaniach
- budowanie planów rozwojowych i action
- planów
analiza procesów z uwzględnieniem aktywności wszystkich zainteresowanych stron
4 etap pracy w tym projekcie to:
- Warsztaty kompetencyjne dla Liderów Zespołów związane z coachingowym stylem zarządzania pracownikami (tam, gdzie jest on niezbędny do zwinnej pracy zespołów)
Narzędzia:
- Trenowanie prowadzenia sesji zespołowej w sposób coachingowy;
- Obserwacja konsultanta – sesja-on-the-job;
- Coachingowa analiza doświadczenia zespołu
5 etap pracy w tym projekcie to:
- Wystartowany przez konsultantów i przejęty przez liderów zespołów proces monitorowania wdrażania zmian włączając wzajemne feedbacki w zespołach